torsdag 14 september 2017

Plattformar - dne nya ekonomin



Den nästintill astronomiska värderingen av företag som Uber och Airbnb (jämfört med vad de gör vinst) visar att "plattformskonceptet" är på frammarsch. Ett företag skapar en app, istället för en fysisk produkt – detta är affärsmodellen för framgångsrika företag. En viktig fråga är: vilka är de viktigaste egenskaperna under övergången från produkt till plattform?
År 2007 fanns inga plattformsföretag bland de tio största bolagen i världen. Idag har bolagen som fanns ersatts av en kader företag som till stor del har gratis produkter och där konsumenten själv är produkten.[1] Topp 5 företag i världen var [Citygroup, Bank of America, HSBV, Hugo Boss och JP Morgan Chase]. Finanskrisen var givetvis inte snäll med bankerna under den perioden men det hade nog inte räddat placeringen på listan. Det här är en vild revolution som vi ser i många branscher. Fem av de största företagen [Alfabet, Apple, Microsoft, Amazon och Facebook] är nu plattformsföretag, de största är plattformar men det händer över hela ekonomin.
De digital tekniken har det gjort det lättare att ansluta köpare och säljare och andra grupper som vill vara med i samordningen, vilket ledde till effektivare användning av många resurser. När resursutnyttjandet effektiviserat kommer produktionsnivåerna förändras vilket kommer slå mot den producerande delen av industrin.
Exempel är bilar och hus/hotel-rum där människor kan stanna. Många av dessa tillgångar underutnyttjats som det är nu, plattformarna gör att den bortkastade kapaciteten matchas med konsumenter som är intresserade. Till exempel: En typisk bil parkeras eller på annat sätt oanvänds cirka 95 procent av tiden. De kan ibland stå stilla flera dagar om man har hyggligt nära en matbutik och inte ska på något speciellt. Om du kan använda bilen, säg 50 procent av tiden, har du en 10-faldig förbättring av kapitaleffektiviteten. Detta får konsekvenser på efterfrågan av antalet bilar som ska produceras. Samma sak med hotellrum, bättre utnyttjande kan antingen leda till att färre byggs eller alternativt att det blir billigare att turista och effektiviseringen av nyttjandet möts av ett ökat användande.

Nr
Företagsnamn
Land
Industri
Försäljning (miljarder dollar)
Vinst (miljarder dollar)
Tillgångar (miljarder dollar)
Marknadsvärde (miljarder dollar)
1
147
22
1884
248
2
USA
Bank
117
21
1460
227
3
Bank
122
17
1861
202
4
Tyskland
163
21
697
359
5
USA
Bank
99
14
1352
171
6
USA
113
14
979
174
7
USA
335
40
224
411
8
Olja
319
25
232
208
9
106
10
1777
117
10
Nederländerna
Försäkring
153
10
1615
94

Att vara en del av en plattform skapar positiva effekter, du får denna positiva återkoppling eller "svänghjulseffekt". När fler människor går med på plattformen blir det mer fördelaktigt, och det lockar också med sig människor på andra nätverket.


[1] https://www.forbes.com/lists/2007/18/biz_07forbes2000_The-Global-2000_Rank.html

Inga kommentarer:

Skicka en kommentar