Mackdöden kan gå fort. Tesla planerar att utöka sitt globala nätverk av 145KW "supercharger"
-stationer, till 10.000. Dessa anläggningar som kan användas av bilägare kan ladda företagets större batterier till 80% på 40 minuter (av tekniska skäl kan snabbladdare inte helt ladda batterierna). Testla
är inte det enda bolaget i bilbranschen som
har gett sig in på elbilsmarknaden.
Flera andra
bilproducenter rullar också ut sina egna
snabbladdningsnät, i nuläget är de dyra men sänker laddningshastigheter ner till den tid det tar
att använda en konventionell bränslepump. Biljätten Nissan har nu ett globalt nätverk av 4000 snabbladdare. Förra året meddelade Daimler,
BMW, Volkswagen och Ford att de tillsammans skulle installera totalt 400
offentliga laddpunkter i Europa som levererade 350 kW, vilket kommer att ladda
en liten bil till tre fjärdedelar i fyra minuter
och ett stort fordon på 12 minuter. 400
laddpunkter i Europa är givetvis inte mycket för en flotta på åtskilliga miljoner. Men den
intressanta nyheten är att om man kan få ner laddhastigheten till de nivåer de pratar om – 4-5 minuter – så kommer bensinbilen
tappa ytterligare en konkurrensfördel.
Stads- och
nationella regeringar arbetar med långsammare laddstationer för förare som inte kan ansluta sig hemma. Om man har en
bil i London eller New York har man sällan ett eget garage, många förare ägnar en stor tid av sin
tid i bilen till att försöka hitta en parkeringsplats och om de mot förmodan skulle göra det kan de inte dra en sladd över trottoaren från sitt köksfönster. En professor jag
hade när jag läste i Idaho berättade att när han bodde i New York fick han ta tunnelbanan till sitt parkeringshus för att hämta bilen.
Tjänstemän i London tillkännagav nyligen planer för 1 500 nya avgiftspunkter år 2020. Lokala myndigheter experimenterar med att
tillhandahålla kostnadseffektiva laddstationer
längst gatorna inne i städer genom att göra det möjligt för gatlampor att få ett dubbelt användningsområde dvs. dubbla upp som laddningspunkter. I dessa är elen redan framdragen och de finns onekligen rätt många installerade redan
som skulle kunna utvecklas. Frankrike, Tyskland, Nederländerna och Norge är bland de länder som har lanserat initiativ för att förbättra tillgången till offentlig avgift.
https://www.economist.com/news/business/21728671-reliable-network-should-not-prove-insurmountable-roadblock-infrastructure-charging
Inga kommentarer:
Skicka en kommentar