Fortsättning "det mänskliga molnet"
AI´n m vara en teknologi som använder massor med datakraft
och avancerad matematik men den kommer behöva väldigt mycket manuellt mänskligt
arbete för att bli användbar. För självkörande fordon ska kunna känna igen
vägskyltar och gående längst vägarna måste algoritmerna tränas genom att människor
ger dem tusentals timmar av material som är klart uppmärkt och strukturerat.
Fotona och videorna måstemanuellt taggas, d.v.s. en fotgängare måste märkas ut
som en sådan på en bild. Sedan måste alla typer av fotgängare märkas ut. En
jägare i kamouflagekläder kommer vara svårare att hantera än någon som är ute
och springer i färgglada kläder med tydliga Nike loggor.
När algoritmen väl börjas användas måste människor studera
den och se så att den gör som den ska. I det jobbet kan tusentals människor behöva
sitta framför en skärm och följa inspelningar från bilar. Ett exempel på en
företagstyp som lan växa sig stor i framtiden representeras av CrowdFlower en
start-up som arbetar med att lösa mikro-arbeten. Företaget kan förstås som en
pool av arbetare som aldrig har träffat sina kollegor eller arbetsgivaren, som
ändå faktiskt anställs – och jobbar åt företaget med fullt fokus på uppgiften.
För att kontrollera att de anställda håller måtten läggs småuppgifter in
automatiskt i systemet för att kontrollera hur pålitliga de anställda är och
sedan fördela arbete till dem efter deras resultat.
Ett annat företag på området är amerikanska Topcoder.
Företagets affärsmodell bygger på att en kund kommer till Topcoder med ett
utvecklingsuppdrag. Topcoder startar en ”tävling” för sin programmerar-pool på
300 000 personer världen över. Den som bäst möter kundens krav vinner – och
belönas rikligt. Ett annat exempel är startuppen Crowd¬engineering, som tar
crowdsourcing ett steg längre konceptet. Via deras applikation, Crowd4Care, tar
sig an kundservice genom att låta deras pool av ”expertkunder” hjälpa andra
kunder. Crowdengineerings plattform organiserar det hela genom att experterna
får betalt för det de gör, och de måste bevisa sitt kunnande med prov och
certifierin¬gar. En routingmotor behandlar inkommande ärenden och väger in
sådant som medlemmarnas kompetensprofil och hur viktig kunden är.
Möjligen kan algoritmerna som styr AI´n bli smarta nog över
tiden men det är inte helt troligt. Vid varje ny lansering av en produkt med AI
kommer förväntningarna skruvas upp på nästa version som givetvis är mer
avancerad och därmed möjligen kräver mer mänskligt arbete. Amazons Alexa och
Microsofts Cortana (AI system) kommer att få besvara fler och fler avancerade
frågor. Efter några år kommer kunderna inte nöja sig med att fråga vad vädret
är och om det varit några nyheter av värde under dagen.
Inga kommentarer:
Skicka en kommentar