tisdag 5 september 2017

Fortsättning "det mänskliga molnet"

Fortsättning "det mänskliga molnet"
 
AI´n m vara en teknologi som använder massor med datakraft och avancerad matematik men den kommer behöva väldigt mycket manuellt mänskligt arbete för att bli användbar. För självkörande fordon ska kunna känna igen vägskyltar och gående längst vägarna måste algoritmerna tränas genom att människor ger dem tusentals timmar av material som är klart uppmärkt och strukturerat. Fotona och videorna måstemanuellt taggas, d.v.s. en fotgängare måste märkas ut som en sådan på en bild. Sedan måste alla typer av fotgängare märkas ut. En jägare i kamouflagekläder kommer vara svårare att hantera än någon som är ute och springer i färgglada kläder med tydliga Nike loggor.

När algoritmen väl börjas användas måste människor studera den och se så att den gör som den ska. I det jobbet kan tusentals människor behöva sitta framför en skärm och följa inspelningar från bilar. Ett exempel på en företagstyp som lan växa sig stor i framtiden representeras av CrowdFlower en start-up som arbetar med att lösa mikro-arbeten. Företaget kan förstås som en pool av arbetare som aldrig har träffat sina kollegor eller arbetsgivaren, som ändå faktiskt anställs – och jobbar åt företaget med fullt fokus på uppgiften. För att kontrollera att de anställda håller måtten läggs småuppgifter in automatiskt i systemet för att kontrollera hur pålitliga de anställda är och sedan fördela arbete till dem efter deras resultat. 

Ett annat företag på området är amerikanska Topcoder. Företagets affärsmodell bygger på att en kund kommer till Topcoder med ett utvecklingsuppdrag. Topcoder startar en ”tävling” för sin programmerar-pool på 300 000 personer världen över. Den som bäst möter kundens krav vinner – och belönas rikligt. Ett annat exempel är startuppen Crowd¬engineering, som tar crowdsourcing ett steg längre konceptet. Via deras applikation, Crowd4Care, tar sig an kundservice genom att låta deras pool av ”expertkunder” hjälpa andra kunder. Crowdengineerings plattform organiserar det hela genom att experterna får betalt för det de gör, och de måste bevisa sitt kunnande med prov och certifierin¬gar. En routingmotor behandlar inkommande ärenden och väger in sådant som medlemmarnas kompetensprofil och hur viktig kunden är. 

Möjligen kan algoritmerna som styr AI´n bli smarta nog över tiden men det är inte helt troligt. Vid varje ny lansering av en produkt med AI kommer förväntningarna skruvas upp på nästa version som givetvis är mer avancerad och därmed möjligen kräver mer mänskligt arbete. Amazons Alexa och Microsofts Cortana (AI system) kommer att få besvara fler och fler avancerade frågor. Efter några år kommer kunderna inte nöja sig med att fråga vad vädret är och om det varit några nyheter av värde under dagen.

Inga kommentarer:

Skicka en kommentar