En bil sägs vara en av de sämsta investeringarna man kan
göra, utöver att svara på alla Nigeriabrev förhoppning att det åtminstone finns
en prins som har problem i Afrika och vill ge just dig en förmögenhet för att
låna ut ditt bankkonto. Bilen är dyr för att den är en massiv
kapitalinvestering som har ett snabbt fallande värde men även en
alternativkostnad. Köper man en hygglig ny bil för 300,000 kan man dels räkna
med att förlora 50,000 de första metrarna när bilen går från ny till begagnad
men även, om vi antar en normalavkastning på börsen på 10 procent, 30,000 man
fått ut av börsen, förutsatt att man inte tar upp ett dyrt billån. Detta innan
driftskostnader är inräknade.
Driftskostnaderna är dock en del som snabbt minskar tack
vare teknikföändringarna. Dels är bränslekostnaden lägre, om ens existerande. En
annan viktig del är försäkringskostnaderna. Vad försäkring kostar är ganska
individuellt. En 19 åring som ska försäkra sin sportbil och har en tidigare
registrerad krock kan få en ganska hög försäkringspremie medans en 50 åring som
kört prickfritt i 40 år har rabatter. En låg försäkringskostnad kunde vara runt
4000 per år enligt en artikel i Teknikmagasinet 2012[1],
ju dyrare bilen blev desto högre blev försäkringskostnaden. Utan att
specificera vilken modell eller årgång, så förmodligen ett medelvärde för
bilmärket angavs att en BMW kostade 10,000 att försäkra per år.
Vad en bil kostar per månad beror givetvis på vad det är för
bil och hur den används samt var den används. En del estimat har varit runt
2000-6000 kronor per månad men detta utan att ta hänsyn till kapitalförslitning
och kostnader[2]. Andra beräkningar
har legat på några tusenlappar mer så upp till 5000-10,000 kronor per månad. Detta
för en produkt som används väldigt få procent av dygnet.
I Wall Street Journal varnade Leslie Scism, ekonomireporter,
för den amerikanska försäkringsindustrins kommande fall om bilarna blev självkörande.
Bilförsäkringarna värderades till 200 miljarder dollar, ungefär en tredjedel av
de samlade sakvärde försäkringarna. Uppemot 80 procent av premierna skulle
kunna försvinna om bilarna blev självkörande det kommande decenniet. Detta
förutsatt att säkert självkörande teknologi dels tar över körandet men också
förändrar struturen på hur vi äger bilar[3].
En försäkringspremie är en funktion av hur stor sannorlikt
det är att något kommer hända. Om självkörande bilar är i hälften så många
olyckor som vanliga förare är det inte orimligt att anta att den föväntade
kstnaden för ett försäkringsbolag för att plocka upp en självkörande bil på sin
försäkringslista är större än för en collgeungdom som just fått sin första
pick-up. Det kan bli så att de som behåller egenkörda fordon är sådana som
gillar att köra bil och ser det som en njutning i sig. Typ de som varje gång de
får en ny hyrbil i jobbet och hittar en lång raksträcka utan andra bilar på
väljer att kolla hur fort bilen egentligen kan gå. Dessa personer vill möjligen
inte försäkringsbolag ha och kan därför välja att höja priset ovan deras
betalningsvilja för att slippa högriskindividerna. Detta driver upp priset för
att han en icke självkörande bil och får några till att välja den fordonsformen
vilket gör att premierna går upp ytterliggare. Ett klassiskt exempel på en
marknadskollaps som Arrow (1963)[4]
beskrev i sitt papper om varför begagnade bilmarknader inte fungerar,
teoretiskt.
[1] http://teknikensvarld.se/bildgalleri/prisjamforelse-bilforsakring-per-bilmarke-arskostnad/
[2] http://bilforsakring-jamfor.nu/vad-kostar-det-att-aga-en-bil/
[3] http://www.wsj.com/articles/driverless-cars-threaten-to-crash-insurers-earnings-1469542958
[4] http://www.econ.yale.edu/~dirkb/teach/pdf/akerlof/themarketforlemons.pdf
Inga kommentarer:
Skicka en kommentar