De stora affärerna som ligger i anslutning till
shoppingmalls i USA mår inte bra. Sears, J.C. Penney och Macy´s beräknas enligt
Fortune Magazine att behöva stänga 800 butiker för att nå upp i de
lösnamhetsnivåer de hade 2006. Många affärer
går inte runt. Detta översätts till 25 % av alla ”department stores” i USA. På
en aggregerad nivå är försäljningen på plats i affärer ned 24 % per kvadratfot
sedan 2006. En stor del av förlusterna tros vara på grund av Amazon.
Sett över ett årtionde har Sears stängt 200 affärer, från
900 ned till 700. Delar av butiksdöden beror på att fram till 2006 var det en
byggboom av stora gallerior i USA, nu försvinner flera. Macys (M) aktie föll
nästan 15% till 52-veckors lägsta på nyheterna om deras försäljningsutveckling,
detta utplånade hela årets uppgång som
aktien har haft.
Till CNN har Macys vd Terry Lundgren sagt att
internationella köpare inte spendera mindre på några av flaggskeppet Macys och Bloomingdales
butiker i New York och andra stora turistattraktioner i USA. Själv har
jag noterat att dollarn har stärkts det senaste året och nog fortsatt kommer
göra det, detta förklarar en del av den minskade internationella köplusten. Den
förklarar dock inte den stora shoppingmalsdöden som väntas slå mot USA.
Mot denna bakgrund vad händer med jobben?
Uppenbart är att de inom de stora kedjorna som Macys och
Sears kommer jobb gå förlorade. Dessa affärer brukar kallas ett shoppingmalls
ankare. Vid 800 stängda ”departments stores” innebär det att alla ankare i 200
malls eller 20 % av all ”mall anchor space” i USA stänger. För shoppingmallsen
är det dock en allvarlig situation. Försvinner Macýs exempelvis så försvinner
en stor ström av kunder som besöker andra affärer och äter etcetera. Även om
shoppingmallet har +50 butiker kan de stora drakarna ha uppemot 10 % av ytan.
Faller en del finns det risk att alla faller. När butiksfönstren börjar bli
tomma kommer färre vilja göra affärer där. Den ej arbetskraftsintensiva webhandeln verkar ta dessa jobb.
- Det är många enkla jobb för lågutbildade som går förlorade.
- Om Mall of Scandinavia rullar på finns det risk för att fler städer vill satsa på att bygga fullservice gallerior, dvs bio, mat, nöje under ett gigantiskt tak. Sett till amerikanska trender är det dock inte säkert om detta kommer vara lönsamt.
- Shoppingen som vi känner den kommer gå förlorad. Kanske inte något dåligt men förändring blir det.
/Jonas Grafström
Inga kommentarer:
Skicka en kommentar